Technology Acceptance of Tinkercad for 3D Object Design Using Block-based Programming
DOI:
https://doi.org/10.47756/aihc.y9i1.143Palabras clave:
Tinkercad, 3D Objects, Block-based Programming, Block Coding, Mechatronics, TAMResumen
Block-based programming, with its logical and structured sequence of instructions through graphical connections, is a powerful tool for developing programming skills. Tinkercad, a platform known for its versatility, uses block programming for a variety of tasks, including 3D modeling. This paper presents the results of a study that evaluated the acceptance of Tinkercad in educational activities focused on designing 3D models for practicing block coding among Mechatronics Engineering students. To achieve this, a three-day online workshop was conducted with 20 participants. Upon completion of the workshop, an adaptation of the Technology Acceptance Model instrument was applied to evaluate the acceptance of Tinkercad as a tool to facilitate block coding topics. The results were positive, demonstrating the ease of use and usefulness of Tinkercad for these students.
Descargas
Citas
Ahumada, H., Rivas, D., Contreras, N., & Poliche, M. Pensamiento Computacional mediante Programación por Bloques. ReTyCa, (2019) 9-16.
Aldoobie, N. ADDIE model. American International Journal of Contemporary Research (2015), 68-72.
Amnouychokanant, V., Boonlue, S., Chuathong, S., & Thamwipat, K. Online learning using block-based programming to foster computational thinking abilities during the Covid-19 pandemic. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(13), (2021). DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v16i13.22591
Autodesk. Del concepto al diseño en minutos (2021), https://www.tinkercad.com/
Avedaño-López, P.D.U., Figueroa-Anzures, C., & Flores-Robledo, J. A. Análisis del pensamiento lógico matemático de los alumnus de primer semester a nivel bachillerato post pandemia COVID19. Revista IPSUMTEC 7(1), (2024) DOI: https://doi.org/10.61117/ipsumtec.v7i1.290
Bau, D., Gray, J., Kelleher, C., Sheldon, J., &Turbak, F. Learnable programming, ACM Press (2017), 72-80. DOI: https://doi.org/10.1145/3015455
Beltrán-Pellicer, P. & Rodríguez-Jaso, C. Modelado e impression #D en la enseñanza de las matemáticas: un studio exploratorio. ReiDoCrea, 6, (2017), 16-28. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.44193
Benavides, P. Mosquera, W., Peluffo, D., & Terán, D. La importancia de la informática en la Ingeniería Mecatrónica: Una experiencia reflexiva. (2017).
Brookshear, J. G. Introducción a la Computación. Pearson Educación. (2012).
Cabero-Almenara, J., & Pérez Díez de los Ríos, J. L. Validación del modelo TAM de adopción de la Realidad Aumentada mediante ecuaciones estructurales. Estudios sobre Educación, 34, (2018), 129-153. DOI: https://doi.org/10.15581/004.34.129-153
Davis, F. D. Perceived Usefulness, Perceive Easy or Use, and User Acceptance of Information Technology. Mis Quarterly, 13(3), (1989), 319. DOI: https://doi.org/10.2307/249008
Díaz, L. M., Hernández, C. M., Ortiz, A. V., & Gaytan-Lugo, L. S. Tinkercad and Codeblocks un a Summer Course: an Attempt to Explain Observed Engagement and Enthusiasm. IEE Blocks and Beyond Workshop (B&B), (2019), 43-47. DOI: https://doi.org/10.1109/BB48857.2019.8941211
Global Inclusive Education. Introducción a la programación por bloques: Code Builder y Microsoft MakeCode. (2020) https://education.microsoft.com/es-mx/course/71058557/3
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. Metodología de la investigación. Mc Graw Hill, (2014).
Juganaru, M. Introducción a la Programación. Grupo Editorial Patria, (2014).
Ko, A. J., Myers, B. A., & Aung, H. H. Six Learning Barriers in End-User Programming Systems. IEEE Symposium on Visual Languages – Human Centric Computing, (2004). DOI: https://doi.org/10.1109/VLHCC.2004.47
Marcelino, M. J., Pessoa, T., Vieira, C., Salvador, T., & Mendes, A. J. Learning Computational Thinking and scratch at distance. Computers in Human Behavior, 80, (2018), 470. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.025
Martínez-Artero, M. R., & Rabadán-Rubio, J. A. Una intervención de sentido espacil con Tinkercad en futuros maestros. (2023).
Mayer, R. E. Cognitive Theory and the Design of Multimedia Instruction: An Example of the Two-Way Street Between Cognition and Instruction. New Directions for Teaching and Learning, 2002(89), 55–71, (2002). https://doi.org/10.1002/tl.47 DOI: https://doi.org/10.1002/tl.47
Sainz-Aja, I. Introducción a la programación, diseño e impresión 3D y robótica. 2015. www.unir.net
UNESCO. Estandares para Educadores. 2020. https://oercommons.org/hubs/UNESCO
Weintrop, D. Education block-based programming in computer science education. ACM Press, 62(8), (2019). DOI: https://doi.org/10.1145/3341221
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
AMexIHC hace todo el esfuerzo para asegurar la precisi´n y rigurosidad de la informaci´ón (el "Contenido") contenida en nuestras publicaciones. Sin embargo, AMexIHC y nuestros representantes no representan o garantizan de ninguna manera la precisi´ón, completitud o pertinencia de el Contenido para ning´ún propósito. Cualquier opinión y punto de vista expresados en esta publicación son las opiniones y puntos de vista de los autores, y no son de ninguna manera los puntos de vista o con anuencia de AMexIHC. La precisi´ón de el Contenido no debería ser confiada en su totalidad y debería ser corroborada con las fuentes primarias de informaci´ón.