Lucero: Therapeutic Device for Child Support and Monitoring During Parental Separation
DOI:
https://doi.org/10.47756/aihc.y9i1.188Palabras clave:
Child Psychology, Grief Therapy, Parental Separation, Divorce, Design Thinking, UsabilityResumen
Divorce—or parental separation—is a process that profoundly transforms the family structure, particularly affecting children. This study analyzes the emotional and psychological consequences for children of divorced parents, emphasizing the importance of therapeutic support to mitigate these effects. Given the limited access to specialized psychological services in the locality of Huajuapan de León, Oaxaca, this work proposes the development of a transitional technological device named Lucero, designed to accompany and monitor the grieving process in children of divorced parents. The research employs Design Thinking and Co-Design methodologies, actively involving end users in the development of the device. Usability test results indicate high acceptance of the device by children, highlighting its potential as an innovative therapeutic tool.
Descargas
Citas
Carvajal A.P. (2022). Consecuencias reflejadas en la ansiedad de los hijos de padres divorciados. Instituto de investigaciones jurídicas, UNAM. https://n9.cl/3qmfe
Estrada A., Tabardillo B., Everardo O., Ramón L.A. y Mejía A. (2007). El impacto del padre ausente en la vida de ocho estudiantes universitarias. Revista de la asociación latinoamericana para la formación y enseñanza de la psicología. https://n9.cl/x5dnm
Gibbons S. (2016). Design Thinking 101.Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/design-thinking/
Gobierno de México (2024). Informe Anual sobre la situación de pobreza y rezago social 2022. Unidad de Planeación y Evaluación de Programas para el Desarrollo. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/697254/20_039_OAX_Heroica_Ciudad_de_Huajuapan_de_Le_n.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2023). Estadística de divorcios (ED) 2022. Comunicado de prensa número 563/23. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/EstDiv/Divorcios2022.pdf
Roizblatt, A. S., Leiva, V. M. F., y Maida, A. M. ( 2018) Separación o divorcio de los padres. Consecuencias en los hijos y recomendaciones a los padres y pediatras. Revista chilena de pediatría https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062018000200166
Santana J.C. (2021). Tratamiento psicoterapéutico a un niño con padres divorciados. Agencia “W.C.A.S”, Miami, Florida, USA. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/5322/4688/16696
Steen, Marc (2013) Design Issues: Co-Design as a Process of Joint Inquiry and Imagination. https://doi.org/10.1162/DESI_a_00207
Yarosh, S. (2008). Supporting parent-child interaction in divorced families. IDC 2008 Proceedings - Doctoral Consortium, June 11-13, 2008, Chicago, IL, USA. ACM 978-1-59593-994-4.
Yarosh, S. (2008). Supporting long-distance parent-child interaction in divorced families. CHI 2008 Proceedings - Student Research Competition, April 5-10, 2008, Florence, Italy. ACM 978-1-60558-012-8/08/04.
Prabhakar, A. S., & Pong, J. (2023). Toward designing for social support through compassionate interactions. Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI EA ’23), April 23–28, 2023, Hamburg, Germany. ACM. https://doi.org/10.1145/3544549.3585774
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
AMexIHC hace todo el esfuerzo para asegurar la precisi´n y rigurosidad de la informaci´ón (el "Contenido") contenida en nuestras publicaciones. Sin embargo, AMexIHC y nuestros representantes no representan o garantizan de ninguna manera la precisi´ón, completitud o pertinencia de el Contenido para ning´ún propósito. Cualquier opinión y punto de vista expresados en esta publicación son las opiniones y puntos de vista de los autores, y no son de ninguna manera los puntos de vista o con anuencia de AMexIHC. La precisi´ón de el Contenido no debería ser confiada en su totalidad y debería ser corroborada con las fuentes primarias de informaci´ón.