Towards a Serious Game to Promote Personal Data Protection among Secondary School Students
DOI:
https://doi.org/10.47756/aihc.y9i1.182Palabras clave:
Serious game, Video Game, Gamification, Data Privacy, Personal Data, Data Protection, CybersecurityResumen
Internet-connected electronic devices have significantly increased, providing benefits such as instant access to information, real-time global communication, online learning, and collaborative work. However, this rise has also led to an alarming increase in cybercrimes like identity theft, cyberbullying, and exposure to online predators, highlighting the urgent need to enhance digital security and promote responsible technology use. This research proposes developing an interactive game to teach adolescents how to safeguard their personal information, minimizing cybersecurity issues while navigating the internet and social networks.
Descargas
Citas
Caballero-Hernández, J. A., Palomo-Duarte, M., and Dodero, J. M. Métodos de evaluación de competencias en serious games: estudio y análisis sobre su estado actual. In IV Congreso Internacional Sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. CINAIC (2017), 195-199. DOI: https://doi.org/10.26754/CINAIC.2017.000001_039
Gentile, D. A., Li, D., Khoo, A., Prot, S., and Anderson, C. A. Understanding the effects of violent video games on violent crime and aggression. Annual Review of Criminology, 3, 1, (2020) 541-560. https://doi.org/10.1146/annurev-criminol-030220-045659
Granic, I., and Lobel, A. The benefits of playing video games: Bridging the gap between basic and applied research. Current Directions in Psychological Science, 30, 1 (2021), 60-65. https://doi.org/10.1177/0963721420969362
Hodhod, R., Hardage, H., Abbas, S., and Aldakheel, E. A. CyberHero: An Adaptive Serious Game to Promote Cybersecurity Awareness. Electronics, 12, 17 (2023), 3544. https://doi.org/10.3390/electronics12173544 DOI: https://doi.org/10.3390/electronics12173544
Hou, Y. A Systematic Review of Game Designs and Outcomes of Serious Games Targeting Different Groups in Language Learning. International Journal of Technology-Enhanced Education (IJTEE), 2, 1 (2023), 1-19. DOI: https://doi.org/10.4018/IJTEE.323454
Instituto Federal de Telecomunicaciones, Encuesta Nacional de Consumo de Contenidos Audiovisuales. Reporte especial 2020-2021. https://somosaudiencias.ift.org.mx/
Maragoudaki, S.-N., and Kalloniatis, C. Virtual Reality as a mean for increasing privacy awareness: The escape room example. In 26th Pan-Hellenic Conference on Informatics (2022), Athens, Greece. DOI: https://doi.org/10.1145/3575879.3576002
Marañón, C. O. Redes sociales y jóvenes: una intimidad cuestionada en internet. Aposta, Revista de Ciencias Sociales, 54 (2012), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950250003.pdf
Mató, E. (2021). Mal uso de internet en adolescentes. MAPFRE. https://www.salud.mapfre.es/salud-familiar/ninos/adolescentes/mal-uso-de-internet/
Pallavicini, F., Pepe, A., and Mantovani, F. Commercial off-the-shelf video games for reducing stress and anxiety: systematic review. JMIR mental health, 8, 8 (2021), e28150. DOI: https://doi.org/10.2196/28150
Prott, F., and Scholl, M. Raising Information Security Awareness using Digital Serious Games with Emotional Design. IADIS International Journal on WWW/Internet, 20, 2 (2022). DOI: https://doi.org/10.33965/ijwi_202220202
Przybylski, A. K. Electronic gaming and psychosocial adjustment. Pediatrics, 134, 3 (2014) e716-e722. https://doi.org/10.1542/peds.2013-4021 DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2013-4021
Sanchez Pardo, L., Crespo Herrador, G., Aguilar Moya, R., Bueno Cañigral, F., Aleixandre Benavent, R., and Valderrama Zurián, J. Los adolescentes y el ciberacoso. Ayuntamiento de Valencia. (2015) https://digital.csic.es/handle/10261/163035
Thompson, R. Protecting student data privacy. Edutopia. (2023) https://www.edutopia.org/article/protecting-student-data-privacy
UNICEF. Mantener seguros a niñas, niños y adolescentes en internet. (2020) https://www.unicef.org/mexico/mantener-seguros-ni%C3%B1as-ni%C3%B1os-y-adolescentes-en-internet
Walterman, R. ¿Qué es el Design Thinking? (2021) https://walterman.es/que-es-el-design-thinking-descubre-sus-5-etapas-y-herramientas/
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
AMexIHC hace todo el esfuerzo para asegurar la precisi´n y rigurosidad de la informaci´ón (el "Contenido") contenida en nuestras publicaciones. Sin embargo, AMexIHC y nuestros representantes no representan o garantizan de ninguna manera la precisi´ón, completitud o pertinencia de el Contenido para ning´ún propósito. Cualquier opinión y punto de vista expresados en esta publicación son las opiniones y puntos de vista de los autores, y no son de ninguna manera los puntos de vista o con anuencia de AMexIHC. La precisi´ón de el Contenido no debería ser confiada en su totalidad y debería ser corroborada con las fuentes primarias de informaci´ón.